Rehtorin näkemyksiä

Rehtori Esa Kähkösen näkemyksiä Lammin lukiosta Hämeenlinnan kaupungin strategian ja brändin kannalta:

  • Elinvoimaisuus

    • Lammin lukio on erinomainen osoitus Hämeenlinnan kaupungin Ihan lähellä -brändistä. Lammin lukion motto voisi hyvin olla Lammin lukio – ihan lähellä.
    • Lammin lukio on merkittävä elinvoimatekijä Lammin pitäjässä, koska se lisää Lammin pitäjän veto- ja pitovoimaa.
    • Alueen koulutustarjonta on tutkitusti eräs ns. kovista vetovoimatekijöistä https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/Seutukaup_vetovtutk2019_raporttiLAAJA_14042019.pdf.
    • Lammin lukio on vetovoimainen

      • Lähes kaikki Hakkalan koulusta lukioon hakeutuvat 9.-luokkalaiset valitsevat lukiokseen Lammin lukion. Yhteishaussa Lammin lukion aloituspaikkojen määräksi on asetettu 50, jotta jokaiselle Lammin lukioon hakeutuvalle voidaan taata opiskelupaikka tämän lähilukiossa. Aloituspaikkojen täyttymistä ei kuitenkaan tule pitää vetovoimaisuuden mittarina, koska siinä tapauksessa aloituspaikkojen määrää tulisi laskea esim. 40:een tai 35:een.
  • Hyvinvoivat asukkaat

    • Lammin lukio on Lammin ja Tuuloksen asukkaiden hyvinvointia lisäävä tekijä.
    • Lammin lukion lakkauttaminen asettaisi Hämeenlinnan lukio-opiskelijat eriarvoiseen asemaan koulumatkojen pituuden suhteen. Tämä epäkohta koskisi erityisesti Lammin ja Tuuloksen alueen kaikkia lukio-opiskelijoita.
    • Lukion uuden opetussuunnitelman (LOPS 2021) eräänä keskeisenä tavoitteena on ”elämänmakuinen arki lukiovuosina”, joka Lammin ja Tuuloksen nuorille toteutuu parhaiten lähilukiossa.
    • Lammin ja Tuuloksen alueen nuorten koulumatkat Lahden, Hämeenlinnan tai jonkin muun paikkakunnan lukioihin heikentäisivät nuorten hyvinvointia (mm. vapaa-ajan vähentyminen, harrastusmahdollisuuksien kaventuminen, lukio-opintojen viemä aika).
    • Vuosittain tehtävän opiskelijakyselyn perusteella opiskelijat kokevat Lammin lukiossa voimakasta yhteisöllisyyttä. Koska yläkoulu ja lukio toimivat samoissa tiloissa yhteisine opettajineen, on opiskelijoiden ja opettajien vuorovaikutus pitkäkestoista (peruskoulu + lukio).
    • Lammin lukion lakkauttaminen vaarantaisi lähipalveluksi luettavan perusopetuksen laadun, koska lukiotuntien puuttuessa usean perusopetuksen opettajan opetusvelvollisuudet jäisivät täyttymättä. Tämä puolestaan vaarantaisi pätevien ja ammattitaitoisten opettajien pysymisen koulussa sekä vaikeuttaisi rekrytointeja.
    • Lammin lukion lakkauttaminen laskisi kohtalokkaasti Lammin pitäjän sivistystasoa. On ilmeistä, että suuri osa Lammin lukioon tulevista nuorista jäisi kokonaan pois lukiokoulutuksesta, mikäli heidän tulisi käydä lukiota 40 km:n päässä Lahdessa tai Hämeenlinnassa. Vanhempien sivistys- ja koulutustaso vaikuttaa tutkitusti yli sukupolvien.
      https://akateemisetnaiset.fi/wp-content/uploads/2014/11/141203_SYL_julkaisu_Erkanevat-koulutuspolut_2014.pdf   (s. 32 ja 34)
    • Lammin lukiossa opintojen keskeyttäminen on harvinaista (arviolta 1 % vuosittain).
  • Resurssiviisaus

    • Lukiokoulutuksen alueellisen tasa-arvon varmistaminen edellyttää sivistystahtoa ja investointihalukkuutta.
    • Nykytilanteessa Lammin lukion mahdollisen lakkauttamisen tuoma nettosäästö olisi todennäköisesti vähäinen. Lammin lukion lakkauttaminen merkitsisi nykytilanteessa sitä, että Hämeenlinnan kaupunki menettäisi Koulutuskuntayhtymä Tavastian maksamia tilavuokria 225.000 euroa, mutta ylläpitokustannukset jäisivät edelleen kaupungin maksettaviksi. Lukiotoiminnasta vapautuville tiloille ei ole nykytilanteessa korvaavaa käyttöä.
    • Lammin lukion tilinpäätös on vuosittain muiden Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioiden tavoin alijäämäinen. Hämeenlinnan kaupungin sivistys- ja hyvinvointialan kokonaismenot ovat 115 ME (tieto kotisivuilla 19.11.2019). Jos suhteutetaan niin, että kokonaismenot olisivat 100 euroa, niin Lammin lukion alijäämän kattaminen kaupungin myöntämänä avustuksena olisi tuosta 100 eurosta vain 0,26 euroa.
    • Osa lukiokoulutuksen kustannuksista katetaan valtionosuuksilla. Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioiden opiskelijakohtainen valtionosuus on 5.940,23 €/opiskelija v. 2020.
      https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2018/vetaytyyko-valtio-lukiokoulutuksen-rahoituksesta
    • Lammin lukion ennustettu alijäämä vuonna 2020 on 300.000 euroa. Opiskelijakohtainen alijäämä on 300.000 euroa / 105 opiskelijaa = 2.857 euroa/opiskelija. Jos Lammin lukio saisi edelleen ns. pienten lukioiden lisän eli korotetun valtionosuuden, Lammin lukion opiskelijakohtainen alijäämä olisi vain 600 euroa/opiskelija. Lammin lukio on siis lukiokoulutuksen rahoituksen kannalta väliinputoaja.
    • Vanhemmista ja nuorista moni on jo ilmaissut sen, että jos Lammilla ei ole lukiota, heidän kouluvalintansa ei välttämättä kohdistu Hämeenlinnaan. Koulutuskuntayhtymä Tavastia saattaakin pahimmillaan menettää huomattavan määrän lammilaisia opiskelijoita Lahden lukioihin. Samoin on odotettavissa, että moni jää kokonaan pois lukiokoulutuksesta. Nyt opiskelijoita on Lammilla 105 eli valtionosuus on 105 x 5.940,23 = 623.724,15 euroa. Jos tulevaisuudessa Hämeenlinnan lukioihin menisi Lammilta puolet nykymäärästä, KK Tavastia menettäisi valtionosuuksia 50 x 5.940,23 = 297.011,5 euroa, jos 40, niin menetys on 237.609,20 euroa.
    • Lammin lukiossa tuntikehystä (viime vuosina 190 vuosiviikkotuntia) toteutetaan tehokkaasti. Vaikka kursseja on vähemmän tarjolla kuin suuremmissa lukioissa, opiskelijoiden keskimääräinen kurssikertymä ylittää huomattavasti minimin, joka on 75 kurssia. Esimerkiksi vuonna 2019 valmistuneet ylioppilaat olivat suorittaneet keskimäärin 80 kurssia.
    • Hämeenlinnan kaupunki maksaa vuosittain Lammin ja Tuuloksen asukkaista valtiolle asukaskohtaisen rahoitusosuuden, jonka määrä on n. 80 €/asukas. Lukiokoulutuksen asukaskohtaisella rahoitusosuudella mahdollistetaan se, että lukiokoulutusta voidaan maassa ylipäätään järjestää. Rahoitusosuus maksetaan riippumatta siitä, järjestääkö kunta lukiokoulutusta vai ei. Valtio puolestaan maksaa lukiokoulutuksen järjestäjille opiskelijamäärän mukaisesti opiskelijakohtaisen valtionosuuden. Lammin ja Tuuloksen asukkaiden vuotuinen asukaskohtainen rahoitusosuus on n. 6.500 asukasta x 80 € = 520.000 €. Tämä määrä on huomattavasti suurempi kuin Lammin lukion alijäämä. Tällä perusteella on kohtuullista esittää, että Lammin ja Tuuloksen nuorille turvataan mahdollisuus suorittaa lukio-opinnot lähilukiossa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Voimanlähteenä WordPress.com.

Ylös ↑

Create your website at WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: